Χιχόν, Μάιντς, Ρουμπέ, Βίλνιους, Βαρσοβία, Στρασβούργο, Βερολίνο. Επτά νέοι σταθμοί έρχονται να συμπληρώσουν τον χάρτη του προγράμματος «Εξωστρέφεια» της Στέγης.
Tα τελευταία δώδεκα χρόνια, οι Έλληνες δημιουργοί στρέφουν το βλέμμα προς τα έξω με 90 και πλέον παραγωγές και συμπαραγωγές θεάτρου, χορού, εικαστικών, μουσικής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση να έχουν δώσει πάνω από 1.000 παραστάσεις σε 52 χώρες και σε περίπου 200 πόλεις σε όλο τον κόσμο. Η προάσπιση και η υποστήριξη των καλλιτεχνών βρίσκονται στον πυρήνα ύπαρξης της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που ενισχύει την παρουσία και το κύρος των καλλιτεχνών σε κάθε άκρη της Γης, υποστηρίζοντας τις διεθνείς περιοδείες τους, οικοδομώντας καινοτόμα δίκτυα, χτίζοντας καλλιτεχνικές γέφυρες, πάντα με τους καλλιτέχνες και για τους καλλιτέχνες.
Και ενώ πριν λίγο καιρό ολοκληρώθηκε στο Άμστερνταμ το αφιέρωμα σε παραγωγές της Στέγης από το ιστορικό Internationaal Theater Amsterdam (ITA) Brandhaarden 2024: Onassis, πολλές παραστάσεις αλλά και μία έκθεση συνεχίζουν το διεθνές τους ταξίδι σε διάφορους ευρωπαϊκούς προορισμούς. Η έκθεση “Weather Engines”, σε επιμέλεια Δάφνης Δραγώνα και Jussi Parikka, θα βρίσκεται στο LABoral Centro de Arte, στη Χιχόν της Ισπανίας, έως τις 25 Μαΐου. Με τον τίτλο της μεταφρασμένο στα ισπανικά (“Motores del Clima”), η έκθεση περιλαμβάνει έργα που παρουσιάστηκαν στη Στέγη δίπλα σε νέες αναθέσεις που έγιναν σε Ισπανούς καλλιτέχνες: εγκαταστάσεις, φωτογραφίες, βίντεο, ηχητικά έργα και γλυπτά – από τη γη ως τον ουρανό και από το χώμα ως την ατμόσφαιρα. Προσεγγίζοντας τα μοντέλα και τα συστήματα της τέχνης ως τεχνικές γνώσης, η έκθεση “Weather Engines” θίγει την ανάγκη για κλιματική δικαιοσύνη, ενώ προσεγγίζει τον καιρό ως περίπλοκο σύστημα, ως αντικείμενο παρατήρησης και ελέγχου, καθώς και ως βιωμένη εμπειρία.
Μετά το ΙmPulsTanz Festival στη Βιέννη και το φεστιβάλ euro-scene στη Λειψία, η χορογράφος και χορεύτρια Χαρά Κότσαλη ταξιδεύει με το έργο “to be possessed” στο σημαντικό φεστιβάλ χορού Spring Forward, στις 23 Μαρτίου 2024, στο Staatstheater του Μάιντς της Γερμανίας, στο πλαίσιο του Aerowaves Network. Δαιμονισμοί, ανιμισμός, εξορκισμοί, εσωτερικές φωνές και φασματικές παρουσίες είναι μερικές λέξεις-κλειδιά για να ξεκλειδώσει κανείς το έργο που γνωρίσαμε για πρώτη φορά στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, στο πλαίσιο του Onassis Dance Days 2023.
Δύο ακόμη πόλεις-σταθμούς έρχεται να προσθέσει ο σπουδαίος Έλληνας χορογράφος, Χρήστος Παπαδόπουλος, στη διεθνή περιοδεία του με το πολυταξιδεμένο “Larsen C”. Στις 23 Μαρτίου, το χορογραφικό έργο-παγετώνας θα παρουσιαστεί στο θέατρο “Le Gymnase CDCN”, στο Ρουμπέ της Γαλλίας. Στην ίδια σκηνή, στις 29 και 30 Μαρτίου, θα παρουσιαστεί από την Πατρίσια Απέργη και τους Αερίτες ο «Οίκος της Ταραχής», που ταρακούνησε την Κεντρική Σκηνή της Στέγης τον Μάιο του 2023.
Έναν μήνα μετά, στις 27 και 28 Απριλίου, ο Χρήστος Παπαδόπουλος θα καταλάβει με το “Larsen C” το New Baltic Dance Festival, στο Βίλνιους της Λιθουανίας. Το πάρτι-φόρος τιμής στην αθόρυβη μετάβαση των σωμάτων συνεχίζεται, ταξιδεύοντας από την Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε όλο τον κόσμο.
Στις 5 και 6 Απριλίου, η Ξένια Κογχυλάκη προσγειώνεται με το “Bang Bang Bodies” στη Βαρσοβία, από το Onassis Dance Days 2023 στο Komuna Warszawa, για να προσκαλέσει το πολωνικό κοινό σε ένα χορογραφικό ταξίδι στο συλλογικό φαντασιακό, διερευνώντας έννοιες όπως είναι η συλλογικότητα και η ενσώματη μνήμη. Λαμβάνοντας ως αφετηρία την υπερεκτιμημένη θέση του κεφαλιού σε σχέση με το υπόλοιπο σώμα, η χορογράφος προτείνει ένα ταρακούνημα σχέσεων και ιεραρχιών.
Το δίκτυο Grand Luxe, το οποίο ξεκίνησε το 2015 και αποτελείται από εννέα οργανισμούς (ανάμεσά τους η Στέγη) από επτά διαφορετικές χώρες, που εργάζονται για την ανάπτυξη του χορού, προσφέρει ένα κύκλωμα υποστήριξης για ανερχόμενους χορογράφους και τα έργα τους. Στην πλατφόρμα Happy Days του POLE–SUD CDCN του Grand Luxe προσκαλούνται στη σκηνή έργα καλλιτεχνών που έχουν επωφεληθεί από την υποστήριξη του δικτύου. Στο τριήμερο 3-6 Απριλίου, στις σκηνές του οργανισμού POLE-SUD, στο Στρασβούργο, θα παρουσιαστούν 17 νέα χορογραφικά έργα (ολοκληρωμένα και in-progress). Ο Κωνσταντίνος Παπανικολάου, συμμετέχει στην πλατφόρμα με τη σόλο περφόρμανς “A User’s Manual” στις 6 Απριλίου. Το έργο, που χειροκροτήσαμε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2022 στο 8ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης, αντλεί υλικά από το savoir vivre και τα Gentlemen’s books του 19ου αιώνα, τα κείμενα του Georges Perec και του James Baldwin, τον κινηματογράφο, τη διαφήμιση, τις προσωπικές του μυθολογίες και τις αναμνήσεις του, σε μια σόλο περφόρμανς που κινείται ανάμεσα στη διάλεξη, το παιχνίδι και το θέαμα. Επιπλέον, στο ίδιο πλαίσιο, ως μέρος της πλατφόρμας Happy Days του POLE–SUD CDCN, η χορογράφος και Onassis AiR Fellow Φωτεινή Σταματελοπούλου θα παρουσιάσει ένα work in progress, με τίτλο “Near Misses”. Μετά το “optimal soft”, που έκανε πρεμιέρα στο 9ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης, η Φωτεινή Σταματελοπούλου μοιράζεται τη νέα καλλιτεχνική δημιουργία της, καθώς βρίσκεται εν εξελίξει: μια περφόρμανς-ηχητική εγκατάσταση που προκύπτει από ένα σύνολο τελετουργιών σχετικών με τα τάματα και την προστατευτική ένδυση.
Μετά τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στην Αθήνα, το “Romáland” των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη, συγκίνησε στο φεστιβάλ Brandhaarden 2024: Onassis στο Άμστερνταμ. Επόμενος σταθμός της περιοδείας το Maxim Gorki Theater του Βερολίνου, στις 9 Απριλίου. Μια βαθιά ανθρώπινη παράσταση, που φιλοδοξεί να αφηγηθεί ένα ανεστραμμένο ταξίδι στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας μέσα από την οπτική γωνία των Ρομά. Επτά χρόνια μετά την «Καθαρή Πόλη», την πιο πολυταξιδεμένη πανευρωπαϊκά θεατρική παραγωγή της Στέγης, με πρωταγωνίστριές της μετανάστριες καθαρίστριες στην Ελλάδα, οι σκηνοθέτες και δραματουργοί Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης επιστρέφουν και προσπαθούν αυτή τη φορά να προσεγγίσουν τη ζωή των Ελλήνων Ρομά, ανατρέχοντας σε γεγονότα, παίζοντας με τα στερεότυπα και αποφεύγοντας τη ρομαντικοποίηση.
Οι περιοδείες των παραγωγών της Στέγης πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του προγράμματος «Εξωστρέφεια».
Διαβάστε περισσότερα
https://www.onassis.org/el/news/stegis-productions-are-traveling-march-april-2024